dinsdag 29 januari 2008

Terug van weggeweest

We zijn terug. Terug in onze vertrouwde omgeving. Sara en ik hebben er echt van genoten. Het was een druk, warm, mooi en wat chaotisch weekend.
Al bij al kijk ik met een positief gevoel terug. Jullie zitten natuurlijk allemaal te wachten op de wedstrijd en het resultaat, maar zelf plaats ik het in een ruimer perspectief.
Ok eerst de feiten: ik kwam over de finish als 49e in 2u49'36" (eigen tijdopname). Op zich geen goede tijd, dat besef ik ook wel. Toch ben ik niet echt ontgoocheld. Ik had natuurlijk wel wat sneller willen lopen (wie niet?), maar ik kwam vrij snel tot het besef dat deze wedstrijd, in die omstandigheden, niet echt tot een goede eindtijd kon leiden. Het was echter wel een mentale strijd om 42km lang alleen te lopen in die warmte (voor mij is 26°C best warm op dit moment).
Even chronologisch:
Bij de start van de opbouw kozen we ervoor om in de winter wat meer aandacht te geven aan het lopen (vooral basis verbreden en het goede ritme terug vinden). We besloten om daar ook een doel aan te koppelen. De keuze voor Marrakech was er één die ik niet betreurd heb: het was een uitdaging en een mooie omgeving om een korte trip aan te koppelen. Mogelijks nadeel was de warmte en de bevoorrading. Maar ok, that's part of the game.
Als ik terug kijk op mijn voorbereidingsperiode en naar mijn huidige algemene loopniveau, dan ben ik zeker tevreden. Een mooie marathon zou natuurlijk prachtig geweest zijn, maar tijdens de wedstrijd, ben ik wel weer het wat wijzer en sterker geworden.
Een kort verslag van de wedstrijd zelf dan: zonder excuses te zoeken, maar de warmte heeft mij (en met mij heel wat andere Europeanen) wel wat genekt. Vooraf had ik een 17-18°C verwacht, maar na 45' wedstrijd was het al 25°C. De mogelijke fout die ik misschien maakte, was dat ik (achteraf bekeken, wat altijd makkelijker is) te weinig zout opnam. Omdat ik wist dat de bevoorrading enkel met water was, had ik voldoende gelletjes meegenomen, dus ik kwam nooit tot een energie tekort. Buiten de bidon die Sara me aangaf (zo'n 250 ml sportdrank) dronk ik dus enkel water (zo'n 2,5l), met vloeibare energie. Maar dus, zoals gezegd, allicht te weinig zout. Zo hebben we (als atleet) weeral iets bijgeleerd. Iets wat ik mijn atleten sowieso aanraad in Ironmans (en soms zelf halve), maar nu dus zelf mee geconfronteerd werd (wegens het 'enkel water'- verhaal). Nu, dit is absoluut geen excuus, wel iets dat ik geleerd heb, en waar jullie dus ook iets van kunnen leren.
Volgende vaststelling die ik voor mezelf moet doen (naast het feit dat ik me beter moet voorbereiden op de eerste warmte), is de droge vaststelling dat mijn aëroob systeem gewoon nog veel beter moet draaien. En daarvoor is vooral tijd en training nodig. Ik weet dus wat me te doen staat. Deze marathon was dus een stapje voorwaarts (en geen stap zoals velen misschien verwacht hadden), maar wel eentje die me heel wat motivatie gegeven heeft.
#####
Zoals gezegd sluit ik het verlengde weekend met een positief gevoel af. Ik heb genoten van een hele mooie (maar drukke, je moet ogen op je gat hebben :) ) stad samen met heel leuk gezelschap!! Het deed ons deugd om met ons 2 weg te zijn. Gisteren trokken we dan ook nog eens de Atlas in, zodat we een heel ander beeld kregen van Marrokko. De bergen trokken mij altijd al aan, maar dit was echt wel de moeite!
Naast het rondkijken en focussen op de wedstrijd, had ik ook veel tijd om rustig na te denken en veel te lezen. Ik heb dus weer heel wat interessante zaken bij geleerd, die in een volgende post misschien ter sprake kan komen.
Dus, blijven trainen, ik ga een rustweekje nemen. Bye!

1 opmerking:

coachtim zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.