zaterdag 19 januari 2008

One week to go

Voilà, we staan op 1 week van mijn eerste grote uitdaging. Tot nu toe verliep alles eigenlijk heel goed. Buiten een verkoudheid zit ik op schema. In de laatste week is het echt aftellen naar zondag en het lichaam volledig op punt stellen. Zo ga ik ook nog eens mijn volledige rug laten checken. Ik weet dat dit voor mij een zwak punt is, dus kan ik hier maar beter preventief te werk gaan. Het wordt immers een veldslag ginder, waarbij je maar beter aan 100% kan starten.
Ondertussen staat ook de voeding op punt. Samen met een sportdiëtiste (waar ik ook mijn atleten af en toe naar toe stuur) werkte ik een plan uit voor de wedstrijd. Aangezien ik weet dat de bevoorrading enkel uit water bestaat, ben ik dus volledig op mezelf aangewezen wat koolhydraten betreft.
#######
Marrakech: waarom in godsnaam Marrakech? Wel, een beetje toeval, maar vooral ook jaarplanning. Ik wou sowieso een vroege marathon doen, in functie van mijn Ironman deze zomer (daarover verder meer). Vorig jaar in Egmond raakte ik aan de praat met Fatiha Baouf en haar man, die ook deels in de organisatie van deze wedstrijd werkt. Ze hadden het over deze wedstrijd en over het (relatief!!) vlakke parcours. Ik zeg wel relatief, want je moet daar altijd voorzichtig mee zijn. Als je in Frankrijk in een wedstrijd start waar ze het parcours 'plat ou valloné' noemen, dan mag je je aan een pittig stukje klimmen verwachten.
Nu, samen met het tijdstip (tijd genoeg om het fietsen op te bouwen vanaf half februari), is het ook een stad die ons (Sara en mezelf) wel aanspreekt als citytrip. En geef nu toe: wat is er idealer dan 2 hobby's (sport en reizen) te kunnen combineren?
#######
De planning dan. Samen met Jurgen besloot ik bij aanvang van het nieuwe seizoen om in de winter een marathon te lopen om zo vooral het loopritme terug op te pikken. Met mijn loopverleden had ik deze zomer vooral op fietsen en zwemmen gewerkt en het lopen enkel onderhouden. Dit leidde tot deftige looptijden, maar het goede ritme was er niet altijd.
Wil dat nu zeggen dat ik de hele winter enkel liep? Neen, helemaal niet. Het is altijd grappig om verhalen over jezelf van 'via via' te horen. Deze week hoorde ik nog dat ik weken van 140km draaide. Leuk, die veralgemeningen.
Hieronder geef ik wat uitleg hoe ik (we) het effectief aanpakte. Niet dat je dit moet kopiëren (dit moet je overleggen met je coach!!) maar misschien geeft het wel een inzicht.
Vanaf oktober zorgde ik voor een algemene opbouw met nadruk op techniektraining zwemmen en extensieve duurlopen. Na enkele weken voelde ik al goed dat mijn loopritme snel terugkwam. Daarna deed ik een cyclus van 4 weken (met nog steeds de 3 sporten evenredig verdeeld) waarbij ik in het lopen de nadruk legde op sneller werk en VO²max-trainingen. Met nog 6 weken te gaan voor de marathon, hebben we dan wel de nadruk op het lopen gelegd, met vooral volumetrainingen en trainingen aan marathontempo. Op deze 4 weken bouwde ik inderdaad op tot 1 week van 136km, maar met enkel een loszwem- en losfiets-sessie. Daarbij weet ik ook dat ik die kilometers aankan (met mijn loopverleden). De laatste 2 weken is dan voornamelijk taperen.
Wetende dat die vele loopkilometers niet weken aan een stuk plaats vinden, is ook naar blessures toe belangrijk.
Wat is nu het resultaat? Wel, alle testen wijzen er op dat ik heel lang aan een submaximaal tempo kan lopen. Eens ik hier echter over ga, krijg ik het snel lastig. Nu is dat natuurlijk ideaal, en is het vooral kwestie van mijn motor niet op te blazen.
Bij een perfecte marathon moet ik rekenen op een relatief vlak tempo (met liefst wat volk rond mij die hetzelfde van plan is), goede voeding en drank en natuurlijk goede klimatologische omstandigheden (en liefst geen al te groot gevecht bij de start - zonder startboxen). Daarnaast moet het kopke natuurlijk ook nog goed zitten. Heel wat omstandigheden die kunnen beslissen over het uiteindelijke resultaat. We zijn benieuwd.....
##########
Na de marathon ga ik het dan hebben over mijn verdere planning, want het uiteindelijke doel ligt deze zomer. Laat ons zeggen dat deze marathon (hopelijk) een springplank is naar.
Je mag hier een verslag van de wedstrijd verwachten. Of het nu goed is of slecht, we kunnen er altijd wel iets van leren.

Geen opmerkingen: