dinsdag 31 juli 2007

Duathlon Val d'Aran

Mijn 1e duatlon sedert zeer lang! Hieronder een korte evaluatie.
Afstanden waren 9km lopen (type bergloop, met 2 mooie klimmetjes en een pittige afdaling), daarna 85km fietsen met 2 x Col de Menté, om te eindigen met 15km lopen (laat ons zeggen: heuvelachtig, maar toch vrij technisch).
Samen met Stijn stond ik op de 4e lijn aan de start in Fos, om zo een rustige start te nemen. Na een rustige kilomter konden beginnen klimmen. Loïc was al vertrokken. Stijn en ik liepen ongeveer samen. Gecontroleerd begon ik te klimmen. In het 1e lopen wou ik vooral niet teveel energie verliezen. Een korte afdaling zorgde ervoor dat ik wat uitliep op Stijn en zo liepen we apart de tweede beklimming. Boven in het dorpje Melles konden we een steile afdaling aansnijden. Even verder stond er al iemand geparkeerd met kramp in de hamstrings. Goed begin! Nadien behield ik mijn positie zonder te forceren en liep de wisselzone in na 32'18. Dit in zowat 32e positie.
Hup fietske op en de eerste 7-8km rustig warmdraaien (en toch al iemand inhalen?). Eens de brug over lag de Col de Menté een eerste keer te wachten. 2 mannen vlogen ons voorbij (tot straks!) en samen met 1 Spanjaard (zo'n echt klimmerstype) reed ik (op reglementaire afstand) de klim vlot op. Boven een snelle bevoorrading en de technische afdaling in de mist kon beginnen. Daarna gaat het telkens op en af en ik voelde me zeer goed. na een goede 35km kon ik een gat toerijden naar een groepje van 6 die blijkbaar wat weggereden waren in een afdaling. Na 40km kwam ik bij de supportersclub (Sara, Debbie, Sofie en Toon) die luidkeels riepen dat alles er goed uitzag en ik ongeveer 30e lag. De Col des Ares aansnijden en we waren weg met een man of 3. Bij het terugkeren begin je eigenlijk al 16km voor de top te klimmen, met slechts een korte afdaling tussen. Ik kwam vrij snel in een mooi ritme. Bij het begin van de effectieve klim (nog zo'n 8km te gaan) zag ik mijn Spaanse vriend op 50m hangen. 8km verder lag hij op een goede 400m. Goed gedoseerd dus. De afdaling afvliegen, en de laatste 8km vooral drinken en focussen op het komende lopen.
In de tweede wissel bleek ik op 1'30 van Loïc te liggen. Er moest dus iets niet kloppen. En inderdaad, na 3km lopen stond hij aan de kant met krampen. Heel jammer voor hem! Gelukkig heeft hij nog enkele wedstrijden om dit even recht te zetten (komt wel ok Loïc!). Ik kwam opnieuw in een goed ritme en werkte de 15km (of waren het er 14,5 of 16?, niemand die het weet) af zonder verder te forceren. Ik haalde een aantal atleten bij en 1 zeer snelle Spanjaard vloog mij ook nog voorbij. Netto haalde ik er 3 bij en schoof zo op van plaats 25 naar 22. Een mooie uitslag vind ik, na de pittige trainingsweek. Met mijn tijd van 4u43'37 ben ik ook tevreden.
Deze wedstrijd was ideaal om te testen waar we staan. Nu verder trainen richting Gérardmer. Zaterdag doe ik het kwartje in Berlare mee, de week erop Damme-Brugge (als training, want de dag voordien trouwt mijne maat Thomas met zijn Emma) en op 18 augustus nog een stratenloopje in Zottegem. Ik sluit het seizoen dus af in Gérardmer waar ik eens zal testen wat ik waard ben op de 3/4e afstand. Ik kijk er al naar uit!!!
Ook nog even vermelden dat de anderen het zeer goed deden: Olli4 werd 43e en verbaasde iedereen met zijn 4u59'36. Stijn was zich al aan het opmaken voor een felle eindspurt, maar een kramp besliste er anders over. Hij werd uiteindelijk 49e in 5u01. Kort daarop volgde Stefaan in 5u04. De broers reden in het begin van de week hun eerste col op!! Op de Marc Herremans Classic zullen ze alleszins beter tot hun recht komen!
zondag dus MHC, waar ik langs de kant zal staan als coach. Aan al mijn mannen (en vrouwen): geef er maar een lap op!

Geen opmerkingen: