vrijdag 27 juli 2007

Wedstrijdverslagen

Na de Half Ironman van Zürich nam ik een korte rustperiode. Momenteel ben ik weer wat volume aan het trainen in functie van mijn volgende wedstrijden (waarover later meer).
Voor een verslag van mijn eerste seizoenshelft:Mijn eerste seizoenshelft stond volledig in het teken van de Halve Triatlon te Zürich.Deze wedstrijd maakt deel uit van het 70.3 – circuit. Na de winter heb ik vooral de nadruk gelegd op het fietsen. Daar moet immers nog de grootste verbetering komen. Aangezien ik het laatste anderhalf jaar weinig competitie deed, besloten we dan ook om wat wedstrijdjes mee te doen om toch wat competitieritme te hebben. Na een eerste stage met de Ironmanagers in Lanzarote (1 ste week april) nam ik deel aan het Epic Weekend georganiseerd door Wim De Doncker. Op 1 weekend reden we 240 + 220km. We startten in Brasschaat om te eindigen in La Roche met onderweg wat klimmetjes ‘voor de punten’. Ondanks dat ik in goed gezelschap vertoefde met heel wat ervaren Ironman-atleten ging mij dit vrij goed af. Op dag 2 voelde ik de laatste 30km dat het beste eraf was en besloot dan ook maar op eigen tempo uit te bollen.Heel wat atleten waren de weken daarna oververmoeid of gekwetst. Ik voelde mij echter heel goed. Op 22 april startte ik in een wielerwedstrijd van de WAOD, waar ik tot ieders verbazing vrij vlot meedraaide met het peloton. De week erna besloot ik dan ook bij de VWF mee te koersen. Dit keer op een heuvelachtig parcours. Ook hier trok ik goed mijn streng en kon zelfs 1 keer een aanval opzetten (en ook tot de kopgroep rijden). Best plezant.
Na een vermoeiende werkweek liep ik ook de klassieker ‘Dwars door Brugge’ mee. Met mijn 3 looptrainingen in de week kon ik daar niet veel verwachten. Ik had hier niet echt een goed gevoel en liep 48’ 45. Ruim 2 minuten trager dan ik ooit liep (in allicht een superdag, want was toen 12 de).

Op 13 mei stond dan de 1ste triatlon op het menu. De kwart (niet-stayer) van Geel. Na een vrij goed zwemmen bleef ik wat hangen in het fietsen maar kon daarna heel wat plaatsen goed maken in het lopen. Ik liep vrij lang samen met Pieter Vanhee wat vlot ging. Een 16 de plaats in 2u05 was mijn deel.
Daarna vertrok ik voor een tweede (vermoeiende, maar plezante) stage met de Ironmanagers naar Lanzarote. Daar trainden wij goed en zagen ook hoe Luc (Van Lierde) knap tweede werd in de Ironman.Pas terug van woensdag stond me op zaterdag 26 mei nog een laatste testje te wachten te St-Laureins. Bij het zwemmen voelde ik me niet echt fris. Het fietsen ging relatief vlot. Enkel jammer dat ik even miste van parcours (wat me allicht een 6tal plaatsen kostte), maar bon, dit was toch niet mijn piekwedstrijd. Het lopen ging weer heel vlot en zo eindigde ik 23 ste in 1u59’55.
De daarop volgende week werd een rust- en taper week in functie van Zürich. De dagen voor de wedstrijd veel regen, maar op wedstrijddag gelukkig een zalig weertje. Enkel de temperatuur van het water viel nogal tegen (14°C zeiden ze, maar het was toch verdomd heel koud!!). Daarom verminderde de organisatie de zwemafstand van 1900 naar ongeveer 1500 (of 1600?) meter. Soit, na een moeilijk moment na 300m (de koude?) kwam ik in mijn ritme en kan als 35 ste age grouper (69 ste in totaal, want de profs waren 5 minuten eerder gestart) op mijn fiets springen. De eerste 10 relatief vlakke kilometers waren vooral goed om in het ritme te komen en voldoende te drinken. Daarna begon het klimmen. Dat ging heel vlot. Ongeveer halverwege de klim kwam ik bij Karl Van Biervliet. Samen (uiteraard op reglementaire afstand) fietsen we de rest van de klim. Net voor de top ging ik hem voorbij en vatte de snelle afdaling aan. Toen ik omkeek zag ik Karl niet (blijkbaar problemen met zijn wiel, maar hij kon na 5 min verder en afsluiten met een sterke halve marathon). Ik kon mijzelf goed blijven oppeppen en na een goede 30km fietsen riep Olivier me toe dat ik al 49ste overall lag. Ook de tweede ronde verliep heel goed en na een 2u28 fietsen kon ik aan mijn halve marathon beginnen. De eerste van 3 ronden liep ik niet echt soepel. Vooral rug en hamstrings trokken wat tegen. Maar daarna kwam ik beter in mijn ritme. Het lopen ging langs een grindpad langs het meer en daarna door het stadje (kasseien!) met ook een aantal trappen in. Ik kon mijn ritme vrij goed vast houden en met 3 even snelle ronden kon ik mijn halve marathon afronden in 1u21. Totaal tijd was 4u19’12. Ik werd eerst als 34 ste geklasseerd, maar dit zou later gecorrigeerd worden tot 40 ste. In mijn age Group (25-29) werd ik 7 de. De 6 de finishte op enkele seconden van mij (heb dit nooit geweten). Indien ik dit wou had ik mijn ticket voor Florida (WK 70.3) te pakken, maar ik heb dit niet aangenomen. Dit was niet mijn focus voor dit jaar.
Ik was uiteraard heel tevreden met deze wedstrijd. Mijn zwemmen was deftig. Mijn fietsen was heel goed (het toont duidelijk aan dat een zwaardere wedstrijd me beter ligt) en mijn lopen was ok. In de toekomst dus vooral nog meer trainen op vlakke parkoersen, zodat ik ook daar beter uit de verf kom!

Geen opmerkingen: