donderdag 22 november 2007

Coach Jurgen

Ik heb vandaag een krachttraining afgewerkt op de Edelare. Ook Jurgen was er. Jurgen is mijn trainer/coach/klankbord. Dat kan misschien raar klinken: een coach die zelf een coach heeft. Vandaar een woordje uitleg.
Inderdaad, ik begeleid zelf heel wat atleten. Van mensen die gewoon hun conditie willen opbouwen tot mensen die zich willen kwalificeren voor Hawaï en mensen die toptijden willen lopen. Zowel als trainer (trainingstechnisch, jaarplanning, trainingsschema's, techniek, tactiek,...) als als coach (communicatie, motiveren, begeleiden,...) ben ik hier dagdagelijks mee bezig. Waarom zou ik dan, als atleet, zelf nog een trainer nodig hebben.
Wel, ik ben ervan overtuigd dat het belangrijk is dat je je eigen inzichten kan aftoetsen aan iemand anders. Dat er iemand moet zijn waarmee je kan bellen bij zowel goede als slechte momenten. Iemand waarmee je je jaarplanning samen opstelt. Vele atleten doen dit alleen, maar zullen dit sowieso ook wel met andere mensen bespreken. Het feit dat je niet alles alleen moet doen, is heel belangrijk.
Jurgen zorgt ervoor dat er variatie in de training blijft. Ik bespreek zaken met hem en zorg er zelf ook voor dat mijn trainingen (en die van mijn atleten) veel variatie hebben. Dit zorgt ervoor dat we continu elkaar vooruit helpen. Aangezien Jurgen voor mij dus van enorm belang is, langs deze weg dan ook een dikke merci!
Het feit dat we vele zaken bespreken en ook af en toe eens 'experimenteren' met bepaalde trainingsvormen, zorgt trouwens niet alleen dat ikzelf gemotiveerd blijf, maar heeft zeker ook een positief effect op de trainingen die ik voor mijn atleten voorzie. Vele zaken die ik eerste zelf testte, worden later met succes door mijn atleten toegepast.
Een coach is trouwens niet alleen van belang voor de toppers (waar elke % telt en een coach dus zeker voor die meerwaarde kan zorgen) maar eveneens voor mensen die hun conditie op een gezonde manier willen opbouwen. Een coach kan immers (naast ervoor zorgen dat alle trainingen elkaar harmonieus opvolgen en alles dus goed opgebouwd en verantwoord is) motiveren en net voor dat tikkeltje extra zorgen, zodat je toch maar de deur uitgaat. Terwijl je anders misschien in de zetel blijft liggen. Een coach zorgt dus dat je gemotiveerd blijft (en remt in sommige gevallen ook zijn atleten af, wanneer die teveel hooi op de vork zouden nemen).
Trouwens, nu we toch bezig zijn: een coach is belangrijk, maar even belangrijk is dat je partner achter je staat. Ook op dat vlak heb ik geluk. Sara staat voor 200% achter mij. Net als mijn atleten moet ik ook mijn planning invullen zodat zij niet de dupe wordt van mijn uit de hand gelopen hobby. Maar dit lukt wonderwel. Dus Sara: ook een dikke merci voor de steun en meeleven!

Geen opmerkingen: