maandag 10 september 2007

Verslag Zwin en Gerardmer

Woensdag was er dus de Zwin. Bij de pro's een zeer sterk lopende Stijn Goris die Luc achter zich hield. Luc toonde wel zijn vooruitgang in het fietsen. De overgang naar het lopen verliep nog niet super, maar op de lange afstand is dat niet het belangrijkste aspect. Hij zit dus op schema denk ik. Verder ook een heel sterke Bart Aernouts, die als duatleet knap vierde werd.
Mijn atleten deden het allemaal uitstekend. Bijna allemaal verbeterden ze hun tijden van verleden jaar gevoelig. Dat is natuurlijk altijd leuk en motiverend. Ondanks de gure weersomstandigheden is dat een goede vaststelling. Voor sommigen was dit hun laatste wedstrijd van het seizoen, een mooie afsluiter dus. Heel wat atleten echter gaan na een relatieve rustweek rustig opbouwen naar een najaarsmarathon. Wordt dus vervolgd.
Op donderdag trok ikzelf dan naar Gerardmer, waar de prachtige, maar loodzware 3/4e triatlon op het programma stond. Ik startte in de open categorie. Na de elites (8u30) en de Franse Age Groups (8u40) konden wij om 8u50 het frisse water induiken. Ik had mij goed vooraan opgesteld en was onmiddellijk goed weg. Ik kwam vrij snel in een vlot ritme en enkel na 500m en aan de eerste boei werd ik wat gehinderd. Ik zwom ontspannen en had al bij al amper last van mijn ribben. Na 1u06 kwam ik al draaiende het water uit. Fris kon ik aan mijn fietsproef beginnen. Mijn eerste ronde draaide heel soepel. Op de klimmen mooi op frequentie en in de afdalingen veel kracht in de benen. Vanaf de 2e ronde voelde ik al dat mijn basis toch niet zo breed was. Lage rugpijn stak wat op (4 weken niet in tijdritpositie kunnen rijden?) zodat ik wat gas moest terugnemen. In ronde 3 nam de kracht wat af, waardoor ik hier op zekerheid speelde en op souplesse verder reed. Eens aan het lopen ging dit vrij vlot. De eerste ronde ging goed. Ook de tweede ronde liep ik nog vele atleten voorbij. Velen hadden zich duidelijk te pletter gefietst. Ondanks een lichte kramp in de hamstrings halverwege het lopen, bleef ik ongeveer in mijn ritme. Op 1km van het einde stond ik even stil met krampen, maar kon dan toch nog relatief vlot binnen lopen.
De conclusie is vooral dat dit een goede ervaring was. Het was mijn eerste lange wedstrijd (nu 7u35 ten opzichte van 4u26 en 4u19 op halve triatlons), waardoor mijn lichaam hier duidelijk nog moet aan wennen. Verder de basis verbreden is dus de boodschap. Dit zal dan ook de bedoeling zijn in de winter, na eerst een goede rustperiode ingelast te hebben...

Geen opmerkingen: