maandag 8 juni 2009

Niederbronn: een impressie

Gisteren was er de Challenge France in Niederbronn-les-Bains (Vogezen). Een schitterende omgeving en bijgevolg een schitterend parcours waar we met 7 Ironmanagers aan de start kwamen.

Bij de parcoursverkenning was al duidelijk dat het fietsen (nieuw parcours) niet van de poes ging zijn en ook het lopen was zwaar herinnerde ik me van vorig jaar.

Opgestaan met vrij veel regen, dus voorzichtigheid was geboden!!

Om 11u vertrokken de profs en alle vrouwen. Onder andere Hawaï winnaar 2007 Chris McCormack en Michael Dewilde startten in deze wave.

10minuutjes later was het de buurt aan Kristof (Tyler) en mezelf. Ik had me goed vooraan op de eerste lijn gelegd. Een efficiënte maar niet zo plezante manier om de meute in bedwang te houden, bestond erin om met een serieuze brandslang te spuiten ter hoogte van de startlijn. Eens deze stopte zag ik dat ze links begonnen te zwemmen. Geen startschot maar gewoon starten en meegaan dus. Ik startte vrij goed en voelde dat ik vrij snel vrije ruimte had. Na enkele 100en meters zag ik 2 zwemmers voor mij en besloot er naar toe te gaan. Dit lukt vrij vlot en ik ging erop en erover. Nu zag ik nog 1 persoon voor mij en samen met hem zwom ik het 2e deel. Als 4e van de age groupers kon ik uit het water klimmen.

Ondertussen waren ook Geert, Serge, Mario, Gino en Filip gestart en konden ook zij beginnen aan een schitterende race.

Eens uit de wissel had ik onmiddellijk een vrij goed gevoel en snel lag ik met een Fransman op kop van de niet-profs. We reden een vlot tempo al vloog hij soms nogal de bergjes op. Ik besloot het iets rustiger te doen bergop en geleidelijk het tempo op te drijven in de tussenstukken. Na een km of 25 rij ik op 60m van die gast als ze met 10 staan te zwaaien dat we linksaf moeten. Die gast slaat kort links af en ik volg zijn lijn. Op het moment dat ik afsla, zie ik dat we eigenlijk een rond punt afsnijden. Onmiddellijk komt een moto tot bij mij en zegt doodleuk: Carton Rouge: diqualifié. Ik stop en leg uit dat dat niet duidelijk was en alvast niet mijn bedoeling was om af te snijden. Ik vraag of ik terug mag rijden en dat rond punt opnieuw doen, maar dat mag niet. Ik mag doorrijden maar ben gediskwalificeerd. Onze Franse vriend is ondertussen vertrokken en 2km verder staan Sara en Jurgen en roepen dat ik op 1'30 van die gast lig.

Ik draai de knop om en maak er het beste van (je weet nooit dat ze hun mening herzien). Ik blijf mijn eigen ritme rijden (en zie Gino voorbijfietsen op een stuk waar het parcours samen komt!) en uiteindelijk rijden er mij een 3-tal voorbij (die redelijk aan het pompen zijn). Ik herken ook Frederik Broché die redelijk vliegt. Aan km 85 zie ik opeens mijn Franse vriend terug die blijkbaar iets te onstuimig geweest is. Ik zeg hem dat ik rood kreeg en hij zegt dat ze hem iets geroepen hebben maar hem niet opgeschreven hebben.

We beginnen samen te lopen en ik voel mij heel goed. Op de vlakke stukken loop ik hoog tempo en steil bergop forceer ik niet om in de tussenstukken weer aan te zetten. Na 5km lopen heb ik er al 2 te pakken en loop dan dus 2e in mijn categorie. Na 1 ronde hoor ik dat ik op 1'30 lig van de koploper, maar ik kom snel dichter en na 15km ga ik erop en erover. Ik passeer ook nog Serge die aan een sterke wedstrijd bezig is!! Ik voel mij heel goed en kan vlot blijven doorlopen tot de finish.

Aan de finish wordt ik opgewacht door een official die mij zegt dat ik 14e ben en 1e amateur en dat ik mee moet naar de doping controle.

Ondertussen zijn Sara en Jurgen daar ook en ook Geert had staan supporteren. Zoals afgesproken had hij voluit gezwommen en gefietst en dan niet gelopen om zijn knie te sparen.

Ik dus naar de dopingcontrole en mag daar op een stoeltje gaan zitten naar Chris McCormack :) Hele toffe kerel en we kletsen wat en ik leg hem het voorval uit. Hij antwoordt laconiek dat hij alle ronde punten langs links nam wegens veel te glad. Soit, ik ben er vet mee en achteraf blijft dat ook Frederik Broché (die 2e was in onze categorie) op hetzelfde punt ook een kaart kreeg. Met andere woorden, na de profs (en na onze Franse vriend) zijn ze kaarten beginnen uitdelen, allicht tot ze beseften dat er niet veel volk meer in de uitslag zou staan.

Nu, al bij al weet ik dat ik allicht 14e was en 2e amateur (nog 1 sneller uit een latere wave en ook nog een aflossingsploeg net voor mij), maar vooral dat ik een heel goed gevoel had en dus tevreden mag/moet zijn.

Ook de anderen waren heel tevreden en zo konden we terugblikken op een leuk en gezellig weekend!!!

De pech blijft ons blijkbaar achtervolgen want Michael moest de strijd staken wegens lekke band. Heel stom want hij was goed op dreef en reed op dat moment net rond de top10. Ook voor hem is de volgende wedstrijd Nice

De uitslagen

LA HEYNE Kristof 4:57:30

CLEERBOUT Serge 4:58:38

DELEMARRE Mario 5:16:14

SMETS Filip 5:38:45

MORTIER Gino 5:48:05

DSQ DE VILDER Tim 4:21:49

DNF 864 BUYLE Geert wel goed gezwommen en gefietst
DNF 10 DEWILDE Michael: platte band maar sterk bezig

Mogelijke andere verslagjes en foto's volgen!!

Geen opmerkingen: