maandag 16 juni 2008

Super tevreden met een 16e plaats!

Afgelopen weekend stond er dus de Half Ironman UK op het programma. Hieronder volgt een verslagje.

Eerst nog even melden dat Peter Vermeulen in Eindhoven een knappe wedstrijd deed en met een 9e plaats toonde dat hij klaar is voor Zürich. Nog 4 weken te gaan...

Voor mezelf was Half Ironman UK na de halve in Niederbronn mijn 2e triatlon waar ik echt goed wou zijn. We (Jurgen en ikzelf) hadden het seizoen zo opgebouwd om in Horst deftig te presteren en dan toe te werken naar Niederbronn en zeker naar UK. Daarna is er dan nog Zürich, die we eerder zien als kennismaking met de Ironman-afstand.

Bon, vrijdag dus vertrokken naar Exmoor. Vrij afgelegen, maar heel mooi, en vooral: geen meter vlak!!

Het zwemmen vond plaats in een meer waar we een soort driehoek moesten zwemmen. De start was in de mist, waardoor er van een startlijn niet echt sprake was. Ik lag relatief vooraan, maar toch een goede 60m achter de profs en dus ook achter een 30 tal age groupers die schuin voor mij lagen. Ik koos de buitenkant en kon relatief vrij zwemmen, maar door de mist lag ik een paar keer wel heel erg naar de buitenkant. Soit, we blijven hier op werken en met een vrij goed gevoel kwam ik als 57e aan wal. Hop, wetsuit uit en we konden beginnen lopen: een klim van een meter of 400 moest ons naar het wisselpark brengen.

Ik sprong op mijn fiets en in de eerst klim (bestond uit 2 delen) reed is soepel naar boven. In de eerste ronde reed ik heel wat atleten voorbij. Van groepjes vorming was er niet echt sprake, gezien het heel wisselend parcours. Na ongeveer 35 km passeerde ik bij Jurgen, die enthousiast riep dat ik 24e lag! Dat was zeker boven de verwachtingen dus wel een leuke opsteker.

Bij het ingaan van de 2e ronde zag ik in de verte een roze stip rijden, waar ik heel traag op dichter kwam. Dit bleek Bella Comerford te zijn, die heel sterk fietste! Op een 20-tal km van de wissel kwam ik bij haar en we reden ongeveer hetzelfde tempo en we reden dan ook samen als 20e en 21e de wissel binnen. Het leek mij verstandig om de laatste kilometers (licht bergop en wind op kop) niet meer te forceren.
Ondertussen hadden we in de 2e ronde zware regenbuien (met zelfs wat hagel) over ons hoofd gekregen, wat het toch vrij pittig maakte. Gelukkig lag de technische afdaling (onder de bomen) vrij droog!.

Eens gewisseld voelde ik dat mijn onderrug wel wat afgezien had van het afwisselend klimmen en aëro liggen. Toch liep ik voorzichtig in op Bella die heel snel gewisseld en gestart was. In een steile afdaling liep ik tot bij haar en liep een km of 2 samen. Ze gebruikte mij als haas en jaagde mij wat op. Maar een paar km verder demarreerde ze stevig en liet ik ze gaan (nogal vroeg vond ik). Ik had eerst de indruk dat ik echt wel traag moest lopen, maar gezien we andere mannen inhaalden viel dit allicht wel mee. Er liep mij nog 1 man voorbij en ik kon er 2 bijhalen. Bella liep ondertussen eerste vrouw en ik liep weer wat in op hoor. Ook Julie Dibens kon ik nog bijhalen en op het einde zag ik dat een Pro niet zo ver voor lag (nogal moeilijk te zien met alle gedubbelden op een parcours van 3 ronden), maar het was niet ver genoeg meer om hem nog in te halen.
Uiteindelijk beëindigde ik de zware loopproef (continu bergop en bergaf, veel op gras) en eindigde overall op een 16e plaats. Mijn tijd was 4u53'02, waar ik zeker tevreden mee ben.
In mijn age group eindigde ik 2e!!

Conclusie is dus dat ik zeker tevreden mag zijn met mijn 3 wedstrijden waar ik goed wou zijn. Ik kan dus met een gerust gevoel naar Zürich vertrekken!

Ik zal wel meer aan mijn lopen (na het fietsen) moeten werken, gezien ik altijd wat kilometers nodig heb om in mijn ritme te komen (zeker na een zwaar fietsnummer). Maar goed, dan is die doelstelling ook weeral duidelijk.

Zo, deze week staat volledig in het teken van de clubwedstrijden in Brugge en Stein volgend weekend.

See you there!

ciao
t

Geen opmerkingen: